Aquest és un llibre escrit per María Acaso, a la pàgina de llocs d'interés podeu trobar el seu blog, parla sobre el canvi de paradigma que viu l'educació i sobre com els i les docents hem d'adaptar-nos metodològicament per a aconseguir la revolució en l'educació, és a dir, per a aconseguir que les aules deixen de ser espais avorrits i passen a ser lloc on l'aprenentatge es produïsca.
Després de llegir el llibre, molt recomanable perquè inclou un fum de recursos i pàgines web per a ampliar informació, m'agradaria compartir uns fragments del text que estan relacionats amb les TIC. El primer fragment parla sobre com el nostre entorn ha evolucionat en gran mesura pels avanços tecnològics, però l'escola sembla que s'ha quedat en molts aspectes ancorada en el segle passat, donat que es segueixen repetint aules amb taules individuals, totes mirant al mestre que realitza una explicació magistral homogeneïzant a l'alumnat:
"¿Cómo puede ser que el resto de los sectores se encuentren amenazados y a la espera de ser drásticamente transformados mientras que el sector de la educación permanece impasible, sin alteraciones, de manera que los espacios pedagógicos, nuestro sistema educativo formal especialmente, sigue monolíticamente construido y sin apenas visos de cambio? Sinceramente creo que es necesaria la rEDUvolution.
El término rEDUvolution condensa mediante la hibridación de los términos revolución y educación la necesidad de ejecutar un cambio real en aquellos lugares destinados a que la educación suceda. Esta revolución resulta urgente en todos los contextos en los que la educación se pretende, pero especialmente en los ámbitos formales. "
Altre fragment que em sembla intessant tracta el tema de l'accés a la informació. Abans la informació es trobava als llibres i no totes les persones tenien accés a aquests, per tant el mestre era una figura de transmissió d'aquest coneixement, però ara, en un món on aquest accés el tenim amb un simple clic a Google, on sofrim un bombardeig d'informació constant, el rol dels docents ha de canviat perquè ja no han de transmetre sinó formar persones capaces de gestionar tota aquesta informació que els arriba, capaces de discriminar-la i reconèixer fonts fiables, en definitiva persones crítiques preparades per a viure en la societat actual:
"Tener la información significaba dominar al otro, pero, en el momento que estamos viviendo, una gran parte del conocimiento está a disposición de quien lo quiera en la red. Este es uno de los cambios sociales que más afectan al mundo de la educación: la llegada de internet i la distribución masiva y libre de cualquier tipo de información lleva consigo el cuestionamiento de la figura del experto. La diferencia entre el experto (la persona que tiene el conocimiento requerido para algo) y los ignorantes (el grupo de personas que no lo tienen) queda diluido, difuminado. A pesar de esta dilución que es una realidad en el mundo exterior, en los lugares donde se pretende que la educación suceda, los espacios, los tiempos, los contenidos, todos los elementos que forman parte del acto educativo permanecen anclados en esta división decimonónica entre experto e ignorantes, profesor y alumnos.
Si la organización del aula del siglo XIX representaba de forma simbólica la división entre el experto y los ignorantes, el aula del siglo XXI debe representar la disolución de roles a través de la idea de comunidad."
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada